keskiviikko 1. elokuuta 2012

pyöräily

Päivän pyorälenkin korkeuskäyrä olisi aika roima: lähtö 3740metristä >4660m>1900m>4660m>3740m. Arvata saattaa että aikaa meni kanssa aika roimasti. Tuli tehtyä kaikkien aikojen pisin harjotus, ja reilusti, kun tehokasta polkemista tuli peräti 9 tuntia ja 30 minuuttia! Ja siihen päälle vielä 15 minuutin pikku juoksu. Hyvin kyllä jakso. Pienet tauot, lounastauko, maiseman katselut sun muut mukaan luettuna lähes kellonympärys meni aikaa. Yli tunti tuli laskettelua ilman polkemista hiekkatiellä:
Kohteena oli pahamaineinen Yungas Road jota myös "kuoleman tieksi" kutsutaan. Aivan hirmuinen määrä ihmisiä on aikojen saatossa kuollut tällä yksikaistaisella vuoristotiellä jolla oli kaksisuuntainen liikenne. Virallisia tilastoja tuskin on, mutta internetissä sanotaan vuosittain noin 200 ihmisen kuolleen kun linja- autot putoili rotkoihin. Toivottavasti ja todennäköisesti 200 on kuitenkin liikaa keskiarvoksi.  Joitakin vuosia sitten liikenne siirtyi uudelle tielle, mutta noin seitsemän vuosikymmenen ajan Yungas Road oli ainoa reitti joka yhdisti Bolivian pääkaupungin La Pazin ja Yungasin alueen joka on Amatsonin sademetsän reuna- alueita. Etäisyyttä ei paljon noilla alueilla ole mutta jyrkät vuorenrinteet hankaloitti kunnollisen tien rakentamista.
Pyöräilijälle reitti on kuitenkin ok varsinkin nyt kun varsinaista liikennettä ei ole. Wikipedian mukaan reitti on "maastopyöräintoilijoiden kansoittama" mutta ei ne mitään maastopyöräilijöitä ole vaan turisteja eli normaaleja ihmisiä joista moni ei normaalisti pyörällä ajele. Aamulla kun ylämäkeen ajelin kohti korkeinta kohtaa, näin matkalla 15 pikkubussia katoillaan maastopyöriä. 100 dollaria oli hinta että saa lasketella 60km alamäkeä kun kerran sitä tiedustelin. Jos keskimäärin on 5 asiakasta per auto, se tekis jo 75 turistia! Sesonki on nyt parhaimmillaan mutta en arvannut että ois tuommonen (lähes) turistirysä. Usein tietysti oon niitä pakettiautoja nähny iltasin pyöräillessä palaavan takaisin La Paziin mutta ehkä korkeintaan 6-7 kerralla.
Mutta oli hieno reissu. Korkeimmalla alueella eli 4660 metrin korkeudella oli melkein talvivaatetus päällä ja 1900 metrin korkeudella oli hyvinkin trooppista.
Mahdollista olisi ajella alle 1400 metrin korkeudelta aina 4900 metriin asti tällä tiellä ja sen lähialueilla, eli 3500m absoluuttista nousua!

Today's bike ride was all about hills. I started from the altitude of 12 270 by the building where I live, went up to 15 300 at the La Cumbre Pass, then down to 6230 feet and had to come the same way back! Obviously it was a very long day and clearly my longest workout ever. The total time at good training heart rates was 9 hours and 30 minutes, plus a short 15 minute run! Short breaks, lunch break, taking in the views, descending well over an hour without pedaling on a dirtroad included I spent close to 12 hours on the road.
My destination was very special also for its reputation. I rode down the Yungas Road which is called the most dangerous road in the world, or "The Death Road" A huge number of people have lost their lives on this narrow, single- lane mountainside road that had two way traffic. I don't think there are official statistics, but the internet says about 200 people died there each year when buses fell over the edge. I hope and I believe that 200 each year is too much for an average though. Some years back the traffic moved to another, new road, which is paved and much safer, but for seven decades the old Yungas Road was the only route that connected the Capital La Paz and the Yungas region which is on the edge of the Amazonian Basin. The distance is short but steep mountainsides made it difficult to build a proper road.
Now that there is very little actual traffic, the road is ok for biking. The Wikipedia says that mountain biking enthusiasts flock to the death road, but they are not mountain bikers but tourists who might not even ride bikes in their normal lives. While riding up the road in the morning I saw 15 vans with mountain bikes aboard. Once we asked how much is the price for riding this 40 mile downhill, and the answer was 100 dollars! If each van had 5 clients, that would be 75 tourists. Now is the high season but still I didn't expect to see so many people even though I regularly see the vans returning from their trip when I'm riding my bike late in the afternoons and in the evenings.
But anyways it was a great day and great ride. I was really happy about my fitness. The highest area was very cold in the morning, and the lowest was warm and humid semi- tropical zone.
On that road and its vicinity it would be possible to ride from 4600 feet all the way up to over 16 000 feet, which would be a long long ride with over 11 400 ft of  absolute elevation gain!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti